Informacja o okresie przechowywania akt – kiedy dołączyć ją do świadectwa pracy?

Informacja o okresie przechowywania akt – kiedy dołączyć ją do świadectwa pracy?

Czy do świadectwa pracy pracodawca powinien dołączyć dodatkową informację o okresie przechowywania akt pracowniczych, jeżeli nadal dokumentację pracowniczą pracownika będzie przechowywał przez 50 lat? Chodzi o pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r., a zwalnianych już po wejściu w życie nowych przepisów o dokumentacji pracowniczej.

Pracownikom, których stosunek pracy został nawiązany przed 1 stycznia 2019 r. pracodawca nie musi przekazywać informacji o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej. Takie obowiązki dotyczą pracowników zatrudnionych „na nowych zasadach”, czyli począwszy od 1 stycznia 2019 r.

Od 2019 r. – nowa informacja o okresie przechowywania dokumentacji

Z początkiem 2019 r. uległy zmianie dotychczasowe zasady przechowywania dokumentacji pracowniczej. W związku z tymi zmianami pracodawcy zostali zobowiązani  do przekazania pracownikom dodatkowych informacji związanych z przechowywaniem wspomnianej dokumentacji. Nowe przepisy wprowadziły od 1 stycznia 2019 r. zasadę, że w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracodawca wraz ze świadectwem pracy jest zobowiązany wydać pracownikowi w postaci papierowej lub elektronicznej informację o:

  • okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej,
  • możliwości odbioru przez pracownika dokumentacji pracowniczej do końca miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej,
  • zniszczeniu dokumentacji pracowniczej w przypadku jej nieodebrania we wskazanym okresie.

Komu przekazać informację

Wymienione obowiązki zostały dodane ustawą z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. z 2018 r., poz. 357) i dotyczą osób, które zostały bądź zostaną zatrudnione „na nowych zasadach”, czyli od 1 stycznia 2019 r. Natomiast do osób zatrudnionych przed tą datą stosuje się przepisy przejściowe. Z przepisów tych zaś nie wynika obowiązek informacyjny wobec osób, których stosunek pracy został nawiązany przez 1 stycznia 2019 r., czyli „na starych zasadach” (art. 7 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją).

Podstawa prawna:

  • art. 946 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r., poz. 917, ze zm.),
  • art. 7 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. z 2018 r., poz. 357).

Katarzyna Wrońska-Zblewska
ekspert Portalu Kadrowego
www.PortalKadrowy.pl

Previous Sofas: Klappsysteme
Next Drukarnie online wypierają drukarnie klasyczne

Może to Ci się spodoba

Strefa Biznesu 0 Comments

Jak zorganizować posiłki dla pracowników w firmie?

W dobie wzrastającej konkurencji na rynku pracowników, coraz więcej firm musi sięgać po nowe środki motywujące kadrę. Wśród pozapłacowych benefitów, niesłabnąca popularnością cieszy się catering dla firm. Odpowiedzią na to

Strefa Biznesu 0 Comments

Czym jest Polski Fundusz Energetyczny FIZAN

Polski Fundusz Energetyczny jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym, realizującym w swojej istocie ideę polegającą na budowaniu wartości jego spółek portfelowych, dobranych zgodnie z wartościami oraz kryteriami wyrażonymi w jego statucie. Pośrednio

Strefa Biznesu 0 Comments

Po kablu do odbiornika – najpewniejsza telewizja?

Wszystko, co stałe, zawsze wydawało się nam najmniej zawodne. Właśnie dlatego telewizja kablowa od zawsze była uważana za mało awaryjną, bo zapewniającą stałą łączność z odbiornikiem. W końcu tylko, gdy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź