Informacja o okresie przechowywania akt – kiedy dołączyć ją do świadectwa pracy?

Informacja o okresie przechowywania akt – kiedy dołączyć ją do świadectwa pracy?

Czy do świadectwa pracy pracodawca powinien dołączyć dodatkową informację o okresie przechowywania akt pracowniczych, jeżeli nadal dokumentację pracowniczą pracownika będzie przechowywał przez 50 lat? Chodzi o pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r., a zwalnianych już po wejściu w życie nowych przepisów o dokumentacji pracowniczej.

Pracownikom, których stosunek pracy został nawiązany przed 1 stycznia 2019 r. pracodawca nie musi przekazywać informacji o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej. Takie obowiązki dotyczą pracowników zatrudnionych „na nowych zasadach”, czyli począwszy od 1 stycznia 2019 r.

Od 2019 r. – nowa informacja o okresie przechowywania dokumentacji

Z początkiem 2019 r. uległy zmianie dotychczasowe zasady przechowywania dokumentacji pracowniczej. W związku z tymi zmianami pracodawcy zostali zobowiązani  do przekazania pracownikom dodatkowych informacji związanych z przechowywaniem wspomnianej dokumentacji. Nowe przepisy wprowadziły od 1 stycznia 2019 r. zasadę, że w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracodawca wraz ze świadectwem pracy jest zobowiązany wydać pracownikowi w postaci papierowej lub elektronicznej informację o:

  • okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej,
  • możliwości odbioru przez pracownika dokumentacji pracowniczej do końca miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej,
  • zniszczeniu dokumentacji pracowniczej w przypadku jej nieodebrania we wskazanym okresie.

Komu przekazać informację

Wymienione obowiązki zostały dodane ustawą z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. z 2018 r., poz. 357) i dotyczą osób, które zostały bądź zostaną zatrudnione „na nowych zasadach”, czyli od 1 stycznia 2019 r. Natomiast do osób zatrudnionych przed tą datą stosuje się przepisy przejściowe. Z przepisów tych zaś nie wynika obowiązek informacyjny wobec osób, których stosunek pracy został nawiązany przez 1 stycznia 2019 r., czyli „na starych zasadach” (art. 7 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją).

Podstawa prawna:

  • art. 946 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r., poz. 917, ze zm.),
  • art. 7 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. z 2018 r., poz. 357).

Katarzyna Wrońska-Zblewska
ekspert Portalu Kadrowego
www.PortalKadrowy.pl

Previous Sofas: Klappsysteme
Next Drukarnie online wypierają drukarnie klasyczne

Może to Ci się spodoba

Strefa Biznesu 0 Comments

Gdzie w Poznaniu jest najwięcej nowych inwestycji budowlanych?

Poznań to jedno z miast najszybciej się rozwijających w Polsce, zaraz obok Warszawy i Katowic. Co roku przybywa inwestycji, zwłaszcza mieszkaniowych. W szybkim tempie rośnie też potrzeba budowy nowych biur,

Strefa Biznesu 0 Comments

Auta flotowe – czym jeżdżą pracownicy firm?

Samochód służbowy niezależnie od marki musi być wygodny i niezawodny. Jakie auta wybierają zazwyczaj polskie firmy? O tym piszemy w naszym artykule. Polscy przedsiębiorcy i właściciele firm stanowią sporą część

Strefa Biznesu 0 Comments

Poznań – Targi Przemysłowe ITM już za tydzień

7 czerwca w Poznaniu rozpoczynają się Targi Innowacje – Technologie – Maszyny. Ekspozycje, konferencje i warsztaty czekają na odwiedzających Międzynarodowe Targi Poznańskie. Prawdziwą niespodziankę przygotowała firma Abplanalp/Haas. Na stoisku wystawiony

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź