Informacja o okresie przechowywania akt – kiedy dołączyć ją do świadectwa pracy?

Informacja o okresie przechowywania akt – kiedy dołączyć ją do świadectwa pracy?

Czy do świadectwa pracy pracodawca powinien dołączyć dodatkową informację o okresie przechowywania akt pracowniczych, jeżeli nadal dokumentację pracowniczą pracownika będzie przechowywał przez 50 lat? Chodzi o pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019 r., a zwalnianych już po wejściu w życie nowych przepisów o dokumentacji pracowniczej.

Pracownikom, których stosunek pracy został nawiązany przed 1 stycznia 2019 r. pracodawca nie musi przekazywać informacji o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej. Takie obowiązki dotyczą pracowników zatrudnionych „na nowych zasadach”, czyli począwszy od 1 stycznia 2019 r.

Od 2019 r. – nowa informacja o okresie przechowywania dokumentacji

Z początkiem 2019 r. uległy zmianie dotychczasowe zasady przechowywania dokumentacji pracowniczej. W związku z tymi zmianami pracodawcy zostali zobowiązani  do przekazania pracownikom dodatkowych informacji związanych z przechowywaniem wspomnianej dokumentacji. Nowe przepisy wprowadziły od 1 stycznia 2019 r. zasadę, że w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy pracodawca wraz ze świadectwem pracy jest zobowiązany wydać pracownikowi w postaci papierowej lub elektronicznej informację o:

  • okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej,
  • możliwości odbioru przez pracownika dokumentacji pracowniczej do końca miesiąca kalendarzowego następującego po upływie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej,
  • zniszczeniu dokumentacji pracowniczej w przypadku jej nieodebrania we wskazanym okresie.

Komu przekazać informację

Wymienione obowiązki zostały dodane ustawą z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. z 2018 r., poz. 357) i dotyczą osób, które zostały bądź zostaną zatrudnione „na nowych zasadach”, czyli od 1 stycznia 2019 r. Natomiast do osób zatrudnionych przed tą datą stosuje się przepisy przejściowe. Z przepisów tych zaś nie wynika obowiązek informacyjny wobec osób, których stosunek pracy został nawiązany przez 1 stycznia 2019 r., czyli „na starych zasadach” (art. 7 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją).

Podstawa prawna:

  • art. 946 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r., poz. 917, ze zm.),
  • art. 7 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. z 2018 r., poz. 357).

Katarzyna Wrońska-Zblewska
ekspert Portalu Kadrowego
www.PortalKadrowy.pl

Previous Jak pomóc ukochanemu w walce z nałogiem?
Next Drukarnie online wypierają drukarnie klasyczne

Może to Ci się spodoba

Strefa Biznesu 0 Comments

Umiejętność obsługi Excela – dlaczego jest niezbędna w każdej firmie?

Od pracowników coraz częściej wymaga się znajomości programu Excel. Często podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy rozpatrywania CV duże znaczenie ma właśnie umiejętność obsługi tego programu. Nic dziwnego, bo Excel to jedno

Strefa Biznesu 0 Comments

Logistyka przyszłości: Jakie scenariusze przewidują eksperci?

Branżę logistyczną czekają w ciągu najbliższej dekady spore zmiany. Jak, zdaniem specjalistów, zmieni się sposób funkcjonowania spedycji i które technologie przyczynią się do tych przemian? Spedycja to branża, która w

Strefa Biznesu 0 Comments

Okienko transferowe ZUS – OFE tylko do 31 lipca!

Okienko transferowe ZUS – OFE otwarte tylko do 31 lipca! Do tego dnia możemy zdecydować, czy całość składki emerytalnej ma być odprowadzana do ZUS, czy przekazywana do OFE. Do tej

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!